Läs mer

Bakgrund

Sedan början på pandemin år 2020 var flera i vårt team involverade i ett projekt, som senare utvecklades till Virubustor, för att utveckla ett system för luftrening i- och utanför fordon med avsikt att minska spridningsrisken för Covid-19-viruset och även andra luftburna smittor. Vi köpte in tre lite äldre, utrangerade ambulanser för utveckling och utvärdering av antivirussystemet. Arbetet utfördes i samarbete med PBZ.

När kriget i Ukraina blossade upp mars 2022 så läste vi i en artikel att ambulanser var måltavlor i kriget, att ca. 10 ambulanser gick åt varje dag (pga. beskjutning) och att varje ambulans räddade i snitt fem liv om dagen!

Vid det laget hade vi fungerande antivirussystem i fordonen och hade gått vidare till nästa fas - bussar. Vi bedömde då att ambulanserna skulle göra större nytta i Ukraina än i vår ägo och vi undersökte därför möjligheten att donera dem. Det blev startskottet till “Ambulanser till Ukraina”.

Uppdraget:

Rädda så många liv som möjligt!

Mål:

  1. Det behövde gå fort! Läget var akut.

  2. Vi behövde kunna säkerställa att Ambulanserna hamnade i rätt händer och användes till avsett ändamål.

  3. Fordonen behövde vara väl fungerande och tillförlitliga.

  4. Eftersom det även fanns ett stort behov av medicinsk utrustning och läkemedel, så vi skulle vi fylla fordonen med detta innan transporten ner.

Redan en vecka från att idén kläcktes så hade vi överlämnat den första ambulansen, fylld till bredden med medicinsk utrustning och läkemedel, till ett sjukhus i Kiev.

Därifrån fortsatte det och under 2022 hade vi sammantaget, med hjälp av donationer, samarbetspartners och fantastiska medmänniskor, hunnit leverera sju ambulanser till ett sammanlagt värde av 3,5Mkr till Ukraina samt ha köpt in två ytterligare för att göras iordning och skickas ner tidigt 2023.

PBZ, som har expertis inom modifieringar och uppgraderingar av fordon samt arbete med ambulanser, har ombesörjt service, reparationer och utrustning av ambulanserna. De utför även särskilda uppgraderingar och åtgärder på fordonen för ökat användningsområde, tillförlitlighet och redundans.

Exempel på särskilda åtgärder:

  • Höjning av fordonen för ökad markfrigång.

  • Underredsskydd för mindre känslighet för kontakt mot underlaget.

  • Kamerasystem och skärm för ökat synfält runt fordonet.

  • Night-vision-system så att de kan köras i fullständigt mörker helt utan belysning.

  • Inaktivering av icke-kritiska funktioner som annars riskerar att bli potentiella framtida felkällor.

  • Inaktivering av “felsäkert läge” (inträffar normalt vid vissa typer av fel på fordon) som leder till sänkt motoreffekt och toppfart vilket man vill slippa om man t.ex. snabbt behöver komma undan stridigheter.